Wednesday, October 7, 2009

3 Petanda Hujan Akan Turun

Gambar anak-anak di Perpustakaan Awam Temerloh

Fakta-fakta ni Tie dapatkan daripada buku Sains untuk Kanak-kanak yang dipinjam baru-baru ni. Buku tu bertajuk, Sebelum Hujan Turun..

3 petanda yang paling ketara berlaku kepada haiwan yang menunjukkan hujan akan turun ialah,

1. Burung layang-layang akan terbang rendah untuk mendapatkan makanan.

Ini berlaku apabila kelembapan udara meningkat, manakala tekanan atmosfera menurun. Cuaca menjadi lembap dan agak panas. Manusia pun berasa susah untuk bernafas dan tidak selesa, apalagi kepinding / serangga kecil seperti pijat yang berada di persekitaran. Oleh sebab itu pijat-pijat ini akan keluar untuk mendapatkan udara segar terutamanya bagi yang tinggal di dalam sarang.
Serangga ini akan terbang rendah kerana tubuh mereka basah dan berat selepas terkena udara yang lembap, akibat kandungan wap air yang tinggi di udara. Oleh sebab itulah burung layang-layang yang makan serangga-serangga tersebut akan terbang secara aktif pada ketika ini. Sebabnya jelas, pada hari biasa burung layang-layang sukar untuk menangkap serangga seperti pijat ini yang kurang di udara dan mereka terbang lebih pantas. Oleh sebab itulah apabila burung layang-layang terbang rendah, kadang-kadang sehingga hampir ke pemukaan tanah, adalah menunjukkan bahawa hujan akan turun. Sebaliknya, jika layang-layang terus terbang tinggi, ini menunjukkan bahawa hari cerah.

2. Ikan akan timbul ke permukaan air

Apabila tekanan atmosfera rendah, tekanan udara di dalam air adalah lebih tinggi secara perbandingan. Hasilnya, udara di dalam air terpaksa naik ke permukaan air dalam bentuk gelembung-gelembung udara. Jika tekanan atmosfera yang rendah ini berterusan, udara di dalam air akan terus berkurangan. Apabila kandungan oksigen di dalam air tidak mencukupi, hanya satu cara bagi ikan-ikan mendapat udara segar iaitu dengan timbul ke permukaan air.

3. Semut-semut mula berpindah ke tempat lain

Ini berlaku apabila kelembapan di udara meningkat ke suatu tahap yang nyata, semut-semut yang biasanya membuat sarang di dalam tanah mula berpindah. Semua bekalan makanan dan telur dipindahkan ke tempat yang lebih tinggi seperti pokok atau di celah-celah retakan dinding supaya tidak dihanyutkan air. Sebaliknya, jika semut-semut berpindah dari tempat tinggi ke tempat yang rendah, ini bererti mereka dapat merasa pengurangan kelembapan udara yang nyata, dan hal ini merupakan tanda hari akan cerah

No comments:

Post a Comment