Sunday, August 30, 2009

Allah Maha Penyayang dan Berkuasa

Hari ni, Tie nak cerita 2 perkara sekaligus... pertama tentang berita terkini jiran Tie yang tak sedar akibat berlebih gula dalam badan (kencing manis) dan darah tinggi hari tu.. Bila bawa ke Hospital Kuantan, ambulan yang membawanya kemalangan pulak dan terhantuk kepala.. Sampai doktor kata 3% je peluang untuk dia sedar dan sihat.. Itu kata doktor lah.. Allah lebih berkuasa dan Maha Penyayang, sekarang akak tu dah sedar dan boleh bercakap. Alhamdulillah dah 2 hari balik ke rumah adiknya...Cuma kena jagalah makan dan minumnya...
Pengajaran buat Tie sekarang, ialah jagalah kesihatan kita.. dan selalulah memohon dan berdoa kepada Allah yang Maha Esa, Dialah yang menentukan ajal dan maut seseorang...

Kisah kedua ni, tentang bulan puasa ni... Alhamdulillah hari ni hari ke-9 kita berpuasa... Izzah dan Muiz pun dah mula belajar puasa..Izzah baru tinggal 1 hari, Muiz pulak biasalah, lepas minum air je dia cakap puasa semula... Bila ajak makan, dia tak nak, nak tunggu berbuka puasa sama ummi dan abi, katanya.
Budak-budakkan, biasalah... tapi kita tetap kena melatih anak -anak berpuasa sejak dari kecil lagi..

Semalam, time abinya yang masak... best, gulai lemak ikan masin.. Lain kali masaklah lagi ye, abi..

5 comments:

  1. mana aci cik muiz pose tipu2..long nk cmtu jugak la...hahahha....

    ReplyDelete
  2. Alah.. along masa kecik dulu pun gitu jugek.. ha.ha.ha.
    (sorry lambat balas komen )

    ReplyDelete
  3. Tak de bergilir tiap2 hari ain, tp selama pose ni adlah 4-5 kali dah dia masak... tolong2 pun selalulah..

    ReplyDelete
  4. salam sobat
    ALLAH maha penyayang dan berkuasa,,hanya kepadaNyalah kita minta pertolongan.
    selamat menunaikan ibadah puasa.

    ReplyDelete