Tuesday, January 18, 2011

Jadilah Pelajar dan Anak Yang Baik serta Bijak Bestari

Walaupun sessi persekolahan 2011 sudah masuk minggu ke tiga, anak-anak masih bersemangat dan seronok untuk ke sekolah, lebih-lebih lagi Izzah dapat duduk di kelas tingkat 3, bangunan baru dan Muiz pula masuk tahun satu.. Alhamdulillah Izzah masih kekal di kelas Bestari dan Muiz pada mulanya duduk di kelas 1 Maju telah ditukarkan ke Kelas Bestari bermula minggu ni.. Atas dasar apa, tak pastilah pulak..mungkin ada ujian pengesanan dan kemahiran pelajar agaknya.. Apa yang penting, Muiz dan Izzah kekalkan prestasi cemerlang dan jadilah pelajar yang baik..
Tahun ni, masuk tahun ke 8 Tie menjadi Guru KAFA di Taman Setia Jasa, daripada mengajar di perkarangan masjid dan masa mengajar hanyalah 2 jam sehari dan 3 kali seminggu. Pada masa tu juga elaun boleh dikatakan rendah, sehinggalah sekarang telah ada kelas yang selesa dan elaun dan masa mengajar juga telah bertambah.. Itulah yang dinamakan rezeki dan berkat kesabaran selama ni agaknya..

Kalau dulu, tanggungjawab mengajar hanyalah kepada anak-anak murid, tapi sekarang anak-anak sendiri juga belajar di tempat dan kelas yang sama.. Tanggungjawab tu dirasakan lebih berat lagi, tapi semangat dan kesungguhan juga semakin meningkat..

Satu pesanan Tie buat anak-anak, supaya mereka jadilah anak murid atau pelajar yang baik dan bijak bestari tak kira di sekolah Rendah atau di Kelas Kafa yang gurunya adalah umi dan abi sendiri. Yang menjadi idola Tie ialah arwah bak dan selalu menceritakan pada anak-anak tentang arwah 'tok bak' nya yang menjadi Guru Besar yang garang dan berdisiplin kepada anak-anaknya sendiri satu ketika dulu. Di rumah, anak-anak menghormatinya sebagai seorang bapa yang penyayang dan anak-anak mendapat layanan istimewa sebagai seorang anak.. Dan bila tiba di sekolah, secara automatik telah menjadi guru dengan anak murid serta layanan istimewa telah tiada dan menjadi sama dengan pelajar-pelajar lain. Dengan cara itu, anak-anak terdidik dengan cara yang betul dan InsyaAllah mempunyai masa depan yang cerah dan berjaya jadi insan yang cemerlang.. Satu perkara lagi yang dititik beratkan kepada anak-anak ialah dirikan solat 5 waktu dan amalan harian lain seperti mengaji yang patut di amalkan.

** Gambar anak-anak berpakaian sekolah kurang memuaskan.. Guna kamera handphone je.
Sekadar untuk kenangan

1 comment:

  1. Sedih dan teringat sgt bila bercerita pasal arwah Tokbak..:(alfatihah buatnya.

    ReplyDelete