Thursday, September 10, 2009

Belajar Al-Quran dan Mengajarnya

Gambar sekadar hiasan
- Ketika mengaji di kelas AlQuran dan Fardu Ain (KAFA)


Setiap Mukmin yang mempercayai Al-Quran, mempunyai kewajipan dan tanggungjawab terhadap kita sucinya.Di antara kewajipan dan tanggungjawab itu ialah mempelajarinya dan mengajarkannya.. Belajar dan mengajar Al-Quran adalah kewajipan yang suci lagi mulia..

Sabda Rasulullah saw : Yang sebaik-baik kamu ialah orang yangmempelajari al-Quran dan mengajarkannya..

Dan dalam Hadis lain Rasulullah mengatakan, maksudnya :
Sesungguhnya, seseorang yang berpagi-pagi pergi mempelajari ayat-ayat dalam kitabullah lebih baik yang seperti itu, daripada mengerjakan sembahyang sunat seratus rakaat.

Dari Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, Rasulullah juga mengatakan, " Sesiapa yang mempelajari kitabullah, kemudian diamalkan isi kandungannya, maka Allah akan menunjukinya dari kesesatan dan akan dipeliharanya pada hari kiamat dan daripada siksa yang berat."

Belajar Al-Quran itu hendaklah semenjak dari kecil lagi. Sebaiknya mulai umur 5 hingga 6 tahun. Ini kerana, umur 7 tahun anak-anak sudah mula disuruh mengerjakan sembahyang. Rasulullah sudah mengatakan: " Suruhlah anak-anakmu mengerjakan solat, bila sudah berumur 7 tahun dan pukullah (marahilah) bila dia tidak mengerjakan solat ketika berumur 10 tahun.

Menjadikan anak-anak dapat belajar al-Quran sejak itu, adalah kewajipan orang tuanya masing-masing. Berdosalah orang tua yang mempunyai anak-anak, tetapi tidak pandai membaca al-Quran. Tidak ada malu yang paling besar di hadapan Allah
nanti, sekiranya anak tidak pandai membaca al-Quran. Sebaliknya, tidak ada kegembiraan yang lebih memuncak nanti, sekiranya ibu dan bapa dapat menjadikan anaknya pandai membaca al-Quran.
Rasulullah SAW telah mengatakan : " Tidak ada suatu keuntungan bagi seseorang yang telah menjadikan anaknya pandai membaca al-Quran, kecuali baginya nanti pada hari kiamat akan diberikan suatu mahkota dari dalam syurga..."

Belajar al-Quran itu pula di bahagikan kepada beberapa peringkat :
1. Belajar membacanya sampai lancar dan baik - berdasarkan tajwid dan Qiraat.
2. Belajar memahami maksud yang terkandung di dalam al-Quran.
3. Belajar menghafal al-Quran - Sebagaimana dilakukan oleh para sahabat dan para pelajar tahfiz.

No comments:

Post a Comment